maandag 22 februari 2010

Ken je de uitdrukking: "Je ogen zijn groter dan je maag" ?

Ken je dat gevoel, dat je denkt dat je alles aankunt en als je een grote schaal met eten ziet, dat je dat wel even allemaal zal denken op te eten? Nou, dat gevoel dat had ik dus zondagmiddag 21 februari...

Ik had het plan minimaal 3 uur te gaan lopen en wilde zoveel mogelijk hoogtemeters gaan proberen te maken. Ik ging weg met een tempo van rond de 11 km/u vanaf de parkeerplaats bij de Graftombe van Leersum. Meteen volle bak omhoog, de eerste hoogtemeters pakkend. Het eerste uur ging heerlijk, ik liep gemiddeld 10,5 km/u en maakte al ruim 200 hoogtemeters. Ook het tweede uur ging zeer voorspoedig in nagenoeg hetzelfde tempo, al maakte ik ongeveer de helft aan hoogtemeters. Dat had te maken met het achterwege blijven van de grote hoogteverschillen in dat deel van het bos waar ik liep. Ik liep de hele tijd al in de richting van Rhenen en zodoende passeerde ik dan ook de N416 tussen Elst & Veenendaal. Ik dacht dat ik me op dat moment meer in de richting van Elst bevond maar ik bleek vlakbij de Galgenberg te zitten en daarbij dus vlakbij de Kwintelooyen te zijn. Zou ik er dan nog even een rondje Kwintelooyen aanvast plakken?

Halverwege de wandelroute bovenlangs de Kwintelooyen, merkte ik dat ik toch wel wat gulzig aan het lopen was begonnen. De linkerenkel begon lichtjes zeer te gaan doen en de rechterkuit werd wat stijf. Raar, want deze pijntjes waren volkomen nieuw voor me. Rustig door en het rondje afgemaakt om heuvelopwaarts mezelf toch wel wat keren afvragend waar ik in hemelsnaam mee bezig was... De lol ging er vlot van af en ik besloot de kortste weg naar huis te lopen. Dat wil zeggen, dat zou ik proberen. Ik ken er redelijk de weg maar toch niet overal dus zodoende dwaalde ik her en der wel wat doelloos door het bos. Het derde uur ging aanzienlijk langzamer met 8,5 km/u. Wel maakte ik nog flink wat hoogtemeters maar die gingen wandelend naar boven en daarna rennend naar beneden... :-(

Na een lange martelgang van wandelen, rusten, strekken, rennen bereikte ik na ruim 3 en half uur de auto. Alle drank was op en eten was ik vergeten mee te nemen.... Iets voor de volgende keer... Toch had ik wel lekker gelopen, de dagen erna verdween de zere kuit vrij snel. In totaal heb ik die dag 33,5 km in 470 hoogtemeters gemaakt. Lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten